Artificial intelligence from the perspective of paraguayan university students: a segmented analysis of knowledge, access, and ethical practices
DOI:
https://doi.org/10.53732/rccsociales/e701123Keywords:
Artificial intelligence, ethics, university, academic integrity, digital competenceAbstract
This study analyzed Paraguayan university students' perceptions of the use and ethics of artificial intelligence (AI) in higher education. A mixed, descriptive, cross-sectional design was applied, using non-probability convenience sampling in a snowball modality. A total of 108 students from public and private universities completed an online questionnaire. The study examined sociodemographic variables, access to and use of AI, ethical perceptions, and regulatory proposals. Reported benefits included learning support (56%), time optimization (34%), and access to relevant information (30%), while the main risks were technological dependence (70%), loss of critical thinking (69.4%), and plagiarism (62.9%). Overall, 52% reported using AI "always" or "almost always" for academic activities, whereas in the workplace the most common responses were "rarely" or "never" (48%). Additionally, 59.3% reported frequent use of ChatGPT and 88% were unfamiliar with other emerging tools. The qualitative analysis revealed demands for ongoing faculty development, systematic source verification, and clear rules for ethical use. In sum, the findings suggest that AI integration in Paraguayan higher education remains nascent and that digital literacy, ethics training, and specific guidelines are needed for equitable, responsible adoption. Strengthening institutional policies, pedagogical support, and ongoing impact evaluation is recommended.
References
Alonso-Rodríguez, A. M. (2024). Hacia un marco ético de la inteligencia artificial en la educación. Teoría de la Educación, 36 (2), 79-98. https://doi.org/10.14201/teri.31821
Alpizar Garrido, L. O., y Martínez Ruiz, H. (2024). Perspectiva de estudiantes de nivel medio superior respecto al uso de la inteligencia artificial generativa en su aprendizaje. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(28). https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1830
Andrade Peña, O. D. R., Cuenca Zambrano, M. M., García Montenegro, S. J., Cuamacás Chafuelán, S. M., y Ramos Arias, E. A. (2024). La incidencia de la inteligencia artificial en la educación secundaria del Ecuador. Revista Imaginario Social, 7(1), 30-42. https://doi.org/10.59155/is.v7i1.125
Aparicio-Gómez, O. Y., y Aparicio-Gómez, W. O. (2024). Innovación educativa con sistemas de aprendizaje adaptativo impulsados por Inteligencia Artificial. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 4(2), 343-363. https://doi.org/10.51660/ripie42222
Baig, M., & Yadegaridehkordi, E. (2024). ChatGPT en la educación superior: una revisión sistemática de la literatura y desafíos de la investigación. Revista Internacional de Investigación Educación, 127. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2024.102411
Cárdenas Gonzales, J. R. (2025). IA en la educación o educación con IA. Revista científica En Ciencias Sociales, 7, 01–03. https://doi.org/10.53732/rccsociales/e701401
Chan, N. B., & Siang, C. (2025). Inteligencia artificial generativa en un mundo VUCA: las “experiencias vividas” del uso de IA en la educación superior por parte de docentes del sudeste asiático. Revista Internacional de Investigación Educativa, 133. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2025.102733
CONES (14 de setiembre de 2025). Universidades habilitadas por el CONES. https://cones.gov.py/universidades/
Cordón García, O. (2023). Inteligencia Artificial en Educación Superior: Oportunidades y Riesgos. RiiTE Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, (15), 16-27. https://doi.org/10.6018/riite.591581
Galindo-Domínguez, H. D., & Losada, D. (2024). Relación entre la competencia digital docente y las actitudes hacia la inteligencia artificial en educación. Revista Internacional de Investigación Educativa, 126. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2024.102381
Gallent-Torres, C. Z.-G., y Ortego-Hernando, J. L. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: una mirada desde la ética y la integridad académica. RELIEVE Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 29(2), 1-21. http://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134
García Caicedo, S. S., Reyes Vélez, N. P., Solórzano Zambrano, Á. A., Quiñonez Godoy, N. A., y Vega Macias, J. R. (2024). Análisis al uso de herramientas de inteligencia artificial para la personalización del aprendizaje en la educación superior. Revista Científica Multidisciplinar G-nerando, 5(1), 573–598. https://doi.org/10.60100/rcmg.v5i1.214
Golrang, A., & Sharma, K. (2025). El papel de la IA en la configuración de las experiencias educativas en informática: una revisión sistemática. Las computadoras en el comportamiento humano: humanos artificiales. https://doi.org/10.1016/j.chbah.2025.100199
Gómez, W. O. (2023). La inteligencia artificial y su incidencia en la educación: Transformando el aprendizaje para el siglo XXI. Revista internacional de pedagogía e innovación educativa, 3(2), 217-230. https://editic.net/journals/index.php/ripie/article/download/156/143
González-González, C. S. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la educación: transformación de la forma de enseñar y de aprender. Qurriculum, 36, 51-60. https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2023.36.03
Granda Dávila, M. F., Muncha Cofre, I. J., Guamanquispe Rosero, F. V., y Jácome Noroña, J. H. (2024). Inteligencia Artificial: Ventajas y desventajas de su uso en el proceso de enseñanza aprendizaje. MENTOR Revista de investigación Educativa y Deportiva, 3(7), 202-224. https://doi.org/10.56200/mried.v3i7.7081
Khosravi, H., Shum, S. B., Chen, G., Conati, C., Tsai, Y.-S., Kay, J., Knight, S., Martínez-Maldonado, R., Sadiq, S., y Gašević, D. (2022). Inteligencia Artificial Explicable en la educación. Computers and Education: Artificial Intelligence, 1-22. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100074
Kroff, F. J., Coria, D. F. & Ferrada, C. A. (2024). Inteligencia Artificial en la educación universitaria: Innovaciones, desafíos y oportunidades. Revista espacios, 45(5), 120-135. https://doi.org/10.48082/espacios-a24v45n05p09
Mori, C. T., & Esteban, R. F. (2024). Inteligencia artificial en la educación universitaria: Revisión bibliométrica en Scopus y Web of Science. Revista Electrónica Educare, 28(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.28-S.18489
Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. A., y Garro-Aburto, L. L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y representaciones, 7(2), 536–568. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274
Rouhiainen, L. (2018). Inteligencia artificial 101 cosas que debes saber hoy sobre nuestro futuro. Alienta.
Shamsuddinova, S. H., & Naval, M. (2024). Evolución hacia la revolución: exploración crítica de las percepciones de los educadores sobre el impacto de la Inteligencia Artificial (IA) en el proceso de enseñanza y aprendizaje en la región del CCG. Revista Internacional de Investigacion Educativa, 125. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijer.2024.102326
Tramallino, C., y Zeni, A. (2024). Avances y discusiones sobre el uso de inteligencia artificial (IA) en educación. Educación, 33(64), 29-54. https://doi.org/10.18800/educacion.202401.M002
Wang, D. T., & Wei, G. (2024). La inteligencia artificial en el discurso del aula: una revisión sistemática de la última década. Revista Internacional de Investigación Educativa, 123. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102275
Yusuf, A. P., & Román-González, M. (2024). IA generativa y el futuro de la educación superior: ¿Una amenaza para la integridad académica o una reforma? Evidencia desde perspectivas multiculturales. Int J Educ Technol High Educ, 21(21). https://doi.org/10.1186/s41239-024-00453-6
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Soledad Cardozo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

1.png)



















Todo el contenido de esta revista, está bajo