Applied convergence of emotional and digital competencies in the academic education of students from a private university in Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.53732/rccsociales/e70112Keywords:
Socioemotional learning, digital competence, higher education, educational technology, university Student, ParaguayAbstract
The objective is to analyze the applied convergence of emotional and digital competencies to the academic training of students at a private university in Paraguay. It was framed within a quantitative, cross-sectional and descriptive approach. The population consisted of 120 students from the 7th, 8th and 9th semester of the Business Administration, Marketing and Advertising, International Trade and Public Accounting courses. The sample was 92 students, with a response rate of 97.8% (90 participants). The survey technique was used through a structured questionnaire, made up of 26 items distributed in four dimensions: integration of emotional competencies in digital learning [5], emotional management in virtual environments [5], use of digital tools to improve emotional competencies [5] and emotional-digital contribution in academic training [5], in addition to 6 sociodemographic items. Data collection was conducted for convenience purposes in March 2025. The results show that students positively value the integration of emotional and digital competencies in their academic training, especially regarding emotional management in virtual environments. It is concluded that this convergence contributes to student well-being and the development of key skills to address the challenges of learning in digital contexts.
References
Abad, G. H. (2020). Gestión de las emociones en tiempos de pandemia y su impacto en el rendimiento académico. UCV-HACER: Revista de Investigación y Cultura, 9(4), 55-64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7946112
Alvarado Melitón, D. (2021). Educación emocional un complemento en el proceso enseñanza-aprendizaje virtual a nivel superior durante COVID-19. Revista Scientific, 6(19), 329–348. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.19.17.329-348
Andreu Ato, N. (2017) La influencia de la competencia emocional y digital en el aprendizaje: estudio psicométrico y descriptivo. [Tesis Doctoral, Universidad CEU Cardenal]. CEU Repositorio institucional. http://hdl.handle.net/10637/8563
Alé-Ruiz, R. y del Moral Marcos, M. T. (2021). Aprendizaje activo y competencias socioemocionales en entornos digitales de educación superior. UTE Teaching & Technology (Universitas Tarraconensis), 1(1), 30-49. https://doi.org/10.17345/ute.2021.1.3210
Blanco, M. A. y Blanco M.E. (2021). Bienestar emocional y aprendizaje significativo a través de las TIC en tiempos de pandemia. Revista Ciencia UNEMI, 14(36), 21-33. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol14iss36.2021pp21-33p
Bonami, B., Piazentini, L. & Dala-Possa, A. (2020). Education, Big Data and Artificial Intelligence: Mixed methods in digital platforms. Comunicar, 65, 43-52. https://doi.org/10.3916/C65-2020-04
Castaño, F. y Tocohe, Y. (2018). Inteligencias múltiples y competencias emocionales en estudiantes universitarios. Revista Campo Abierto, 37(1), 33-50. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/7949/1/0213-9529_37_1_33.pdf
Damasio, A. (2009). En busca de Spinoza. Cítica.
Damewood, A. M. (2016). Current trends in higher education technology: simulation. TechTrends, 60(3), 268–271. https://doi.org/10.1007/s11528-016-0048-1
Dos Santos, P. (2018). Implementación de Competencias Emocionales en la Malla Curricular de Administración de Empresas de la Universidad Técnica de Comercialización y Desarrollo. [Tesis de Maestría No Publicada]. Universidad Técnica de Comercialización y Desarrollo.
De La Torre Quispe, R. P. (2022). Trabajo colaborativo utilizando herramientas digitales en habilidades socioemocionales en estudiantes de secundaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 4769-4789. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3780
García Uribe, M. I., & González Marqués, M. (2022). Clima social, familiar, escolar y conductas de riesgo en adolescentes. Revista de Psicología de la Universidad Autónoma del Estado de México, 11(23), 231-258. https://doi.org/10.36677/rpsicologia. v11i23.18057
Gardner, H. (1995). Inteligencias Múltiples. La Teoría en la Práctica. Paidós.
Goleman, D. (1996). La inteligencia emocional. Panamericana Formas e Impresos.
Harris Bonet, P., Romero Romero, G., Harris Bonet, M. A. y Llanos Díaz, R. (2022). Análisis de las tendencias educativas con relación al desarrollo de las competencias digitales. RiiTE Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, (12), 158–174. https://doi.org/10.6018/riite.520771
Makhachashvili, R., Bakhtina, A., y Semenist, I. (2021). La función de la inteligencia emocional en la educación digital como el sustrato de la validez de la vida on-line. Amazonia Investiga, 10(45), 20–30. https://doi.org/10.34069/AI/2021.45.09.2
Martínez Bravo, M. C., Sádaba Chalezquer, C., & Serrano-Puche, J. (2021). Meta-marco de la alfabetización digital: análisis comparado de marcos de competencias del Siglo XXI. Revista Latina de Comunicación Social, (79), 76–110. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1508
Molina-Pérez, J. y Pulido-Montes, C. (2021). COVID-19 y digitalización “improvisada” en educación secundaria: Tensiones emocionales e identidad profesional cuestionada. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(1), 181-196. https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.1.011
Palacios-Núñez, M. L., y Deroncele-Acosta, A. (2021). La Dimensión Socioemocional de la Competencia Digital en el marco de la Ciudadanía Global: Array. Maestro y Sociedad, 18(1), 119–131. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5318
Rodríguez Guardado, M. S. y Croda Borges, G. (2022). Posibilidades pedagógicas del relato digital para el aprendizaje en ciencias. Tendencias pedagógicas, (39), 288-301. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8618708
Rojas Cadena, C. M., Ruiz Silva, A. M. y Díaz Mosquera, E. N. (2024). Propuesta psicoeducativa sobre competencias emocionales en jóvenes universitarios. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (36), 169-197. https://doi.org/10.17163/soph.n36.2024.05
Salovey, P. & Mayer J. (1990). Emotional Intelligence. Sage Journals, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Silva-Quiroz, J. E. y Lázaro-Cantabrana, J. L. (2020). La competencia digital de la ciudadanía, una necesidad creciente en una sociedad digitalizada. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (73), 37-50. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1743
Veloza Gamba, R. (2023). Desarrollo de la inteligencia emocional en el contexto de las competencias digitales en el uso de las redes sociales en los sistemas educativos latinoamericanos: una revisión documental. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1), 3208-3221. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.482
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros: Un nuevo contrato social para la educación. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379381_spa
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista científica en ciencias sociales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.