University teaching in Central America and South America 2021-2024, a systematic review with PRISMA in the SCIELO database

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53732/rccsociales/e701111

Keywords:

Teaching, specialized teacher, teacher educator training, teacher competencies, quality of life, Latin America

Abstract

Research on university teaching in Latin America shows notable strengths and also deficiencies. The purpose of this study is to review them. The objectives were: first, to know the most researched concepts regarding university teaching; second, describe the most used research methodologies; third, establish the number of publications between the years 2021 – 2024; Fourth, identify which countries have shown greater interest in university teaching. As inclusion criteria: research between 2021 and 2024; research carried out in Central and South America; inter alia. As exclusion criteria: thesis studies; investigations from the year 2020 backwards; inter alia. The methodology used was the systematic review considering the PRISMA protocol. The search for articles was carried out in the Scielo database, finally selecting 10 articles for review (n=10). The results were: teaching, education and training, as concepts of interest; Likewise, teacher skills and competencies, in addition to quality of life and professional development. Second, quantitative research and systematic reviews are the methodologies most used by researchers, among other results. It is concluded that in Central and South America very little research has been done regarding the experiences of university teachers, highlighting Peru and Chile.

References

Alvarado, D., y Bencomo, T. (2023). El trabajo decente desde las condiciones salariales de los docentes universitarios del sector público en Venezuela. Revista Latinoamericana de Derecho Social, (36), 3–32. https://doi.org/10.22201/iij.24487899e.2023.36.17873

Arias-Ortega, K., Villaroel-Cárdenas, V., y Quintriqueo-Millán, S. (2023). Voces de personal docente universitario sobre necesidades de formación profesional intercultural en la Araucanía, Chile. Revista Electrónica Educare, 27(2), 295–312. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.16296

Baute Álvarez, L. M., Iglesias León, M., León González, J. L., y Pérez Maya, C. J. (2020). Profesionalización del docente universitario desde la solución de los problemas profesionales. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 178–182. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500178

Bázan Velásquez, S. M., Arocutipa Huanacuni, L. E., y Platero Aratia, G. (2023). Actitudes del personal docente universitario peruano hacia la actividad laboral en tiempos de postpandemia. Actualidades Investigativas en Educación, 23(2). http://dx.doi.org/10.15517/aie.v23i2.54181

Belgrave, G. (2020). Competencias docentes en los Institutos Universitarios de Tecnología Públicos del Estado Zulia. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(15), 181–194. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i15.108

Calvachi Obando, R. E. (2020). El docente universitario en el contexto colombiano. Revista Universidad y Sociedad, 12(3), 54–59. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000300054

Cárdenas Zea, M. P., Sánchez García, E., y Guerra González, C. (2021). La formación de la competencia investigativa mediada por las TIC en el docente universitario. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 51–58. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000600051

Castro-Paniagua, W., Chávez-Epiquén, A., y Arévalo-Quijano, J. C. (2023). Inteligencia emocional: Asociación con las emociones negativas y desempeño laboral en personal docente universitario. Revista Electrónica Educare, 27(1), 187–203. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14391

Cazzolato Ferreira, E., y Pezuk, J. A. (2021). Síndrome de Burn-out: Um olhar para o esgotamento profissional do docente universitário. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 26(2), 483–502. https://doi.org/10.1590/S1414-40772021000200008

De Los Heros Rondenil, M. G., Murillo López, S. C., y Villanueva, N. S. (2020). Satisfacción laboral en tiempos de pandemia: El caso de docentes universitarios del área de salud. Revista de Economía del Caribe, (26). https://ideas.repec.org/p/col/000382/018666.html

Díaz-Rodríguez, L., Hernández-Nodarse, T., Pérez-Medina, M., Sarmiento Nápoles, M., y Pineda González, A. R. (2021). Cultura laboral: Un tema de actualidad en la superación profesional del docente universitario. EDUMECENTRO, 13(3), 367–381. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000300367

Durán Hermosilla, A., y Moya Muñoz, P. (2022). Percepciones de académicos sobre la enseñanza de la gramática en el proceso de formación inicial docente. Sophia Austral, 28. https://doi.org/10.22352/SAUSTRAL20222802

Fernandes Nunes, C., y Bonifácio Araújo, R. M. (2020). Formação de professores na América Latina: Apontamentos introdutórios. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, 12(23), 11–20. https://doi.org/10.31639/rbpfp.v12i23.300

Fernández-Aquino, O., Medina-Zuta, P., y Román Cao, E. (2021). Remote teaching in professor training: Three Latin American experiences in times of COVID-19 pandemic. Education Sciences, 11(12), 818. https://doi.org/10.3390/educsci11120818

García Vélez, K. A., Ortiz Cárdenas, T., y Chávez Loor, M. D. (2021). Relevancia y dominio de las competencias digitales del docente en la educación superior. Revista Cubana de Educación Superior, 40(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300020

Gordon-Graell, R. (2022). Competencias docentes para el trabajo en comunidades virtuales de aprendizaje. InterSedes, 23(48), 143–162. https://doi.org/10.15517/isucr.v23i48.49417

Lezama, E. E., Cabrera Echegaray, S. H., Rugel Medina, M. N., Carbajal Destre, P. E., & Ninaquispe Soto, M. E. (2023). Appropriation of information technologies during remote university education in Latin America. En Proceedings of the 21st LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology (pp. 1-9). https://dx.doi.org/10.18687/LACCEI2023.1.1.285

Lobos, K., Cobo-Rendón, R., García-Álvarez, D., Maldonado-Mahauad, J., y Bruna, C. (2023). Lessons learned from the educational experience during COVID-19 from the perspective of Latin American university students. Sustainability, 15(3), 2341. https://doi.org/10.3390/su15032341

Macías Ibarra, S. D., y Rodríguez Saif, M. J. (2021). Implicaciones de la formación permanente proactiva en el ejercicio de la docencia universitaria. Transformación, 17(2), 341–355. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552021000200341

Maldonado Alegre, F. C., Solís Trujillo, B. P., Brenis García, A. J., y Cupe Cabezas, W. V. (2021). La ética profesional del docente universitario en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 6(3), 166–181. https://doi.org/10.5281/zenodo.5513005

Margenat, C., Huertas, A., Pérez Casas, A., Podetti, M., Rodríguez, C., Cardozo, Á., & Rodés, V. (2022). Educational technologists during the COVID-19 pandemic: Recommendations for the post-pandemic Latin American university. En Proceedings of the 2022 XVII Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO) (pp. 244-250). IEEE. https://doi.org/10.1109/LACLO56648.2022.10013325

Martínez Cortés, H., Alfaro Castillo, B. S., Troncoso Oviedo, G. J., Castillo-Paredes, A., Flores Noya, D. y Andrades Ramírez, O. A. (2023). Percepción de la calidad de vida profesional en docentes de la Universidad de Atacama en confinamiento. Revista de Investigación Psicológica, (29), 79–94. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-30322023000100079

Medina Marín, A. J. (2021). Herramientas tecnológicas en la gestión docente del proceso de formación plan la universidad en casa y educación a distancia. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 258–266. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000400258

Millones-Gómez, P. A., Yangali-Vicente, J. S., Arispe-Alburqueque, C. M., Rivera-Lozada, O., Calla-Vásquez, K. M., Calla-Poma, R. D., Requena-Mendizábal, M. F., & Minchón-Medina, C. A. (2021). Research policies and scientific production: A study of 94 Peruvian universities. PLOS ONE, 16(5), e0252410. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0252410

Miranda Valdés, E. P., y González Peña, M. V. (2022). Programa socio-formativo: Una mirada desde la participación del docente en el contexto universitario. Transformación, 18(1), 114–126. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552022000100114

Moncada-Hernández, S. G. (2014). Cómo realizar una búsqueda de información eficiente: Foco en estudiantes, profesores e investigadores en el área educativa. Investigación en Educación Médica, 3(10), 106–115. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(14)72734-6

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., y Moher, D. (2021). Declaración PRISMA 2020: Una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790–799. https://doi.org/10.1186/s13643-021-01626-4

Paredes-Chacín, A. J., Inciarte-González, A., y Walles-Peñaloza, D. (2020). Educación superior e investigación en Latinoamérica: Transición al uso de tecnologías digitales por Covid-19. Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 98–117. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33236

Quesada-Pallarès, C., Marrs, S., & Martínez-Fernández, J. R. (2022). Editorial: Teaching and learning research methods: Fostering research competence among students. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.1075978

Quezada Castro, M. P., Castro Arellano, M. P., Oliva Núñez, J. M., Gallo Águila, C. I., y Quezada Castro, G. A. (2020). Alfabetización digital como sustento del teletrabajo para docentes universitarios: Hacia una sociedad inclusiva. Conrado, 16(77), 332–337. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000600332

Ramírez Achoy, J. (2023). El perfil del profesorado universitario de las carreras de estudios sociales en las universidades estatales costarricenses. Revista Innovaciones Educativas, 25(39), 78–91. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9133284

Rondón-Jara, E. (2022). Los desafíos del docente universitario en la formación de estudiantes investigadores. Educación Médica Superior, 36(1). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2514

Sánchez-Quispe, H. R., Játiva-Brito, M., Logroño-Naranjo, S., y Estrada Brito, N. (2023). Comparative analysis of the indicators of the research factor of Latin American universities in the top 10 of the SIR IBER 2020 ranking. Russian Law Journal, 11(7). https://doi.org/10.52783/rlj.v11i7s.1443

Suyo-Vega, J. A., Meneses-La-Riva, M. E., Fernández-Bedoya, V. H., Da Costa Polônia, A., Miotto, A. I., Alvarado-Suyo, S. A., & Barrera-Gómez, M. R. (2022). Undergraduate teaching in scientific research: A systematic review of the literature available in

Scopus, Eric and Scielo, 2012-2021. Journal of Educational and Social Research, 12(3), 12. https://doi.org/10.36941/jesr-2022-0063

Published

2025-05-08

How to Cite

Rivas-Huaman, R. G., Delgado-Asto, E. C., Rojas-Chacaltana, S. A., Ortega, J. R., Peña-Galindo, J. J., & Cutipa-Luque, R. (2025). University teaching in Central America and South America 2021-2024, a systematic review with PRISMA in the SCIELO database. Revista científica En Ciencias Sociales, 7, 01–12. https://doi.org/10.53732/rccsociales/e701111