IMPLEMENTATION OF A QUALITY MANAGEMENT INDICATORS SYSTEM FOR UNIVERSITY EXTENSION AT THE UNIVERSITY OF THE PACIFIC
Keywords:
University extension, evaluation, indicators, quality control, education improvement, higher educationAbstract
The objective of this research is to evaluate university extension activities at the University of the Pacific, ensuring they are effective, relevant, and aligned with national and international standards. The study employed a quantitative, descriptive, and non-experimental methodological design with a cross-sectional approach. Data were collected through document review and the application of 28 indicators across various academic programs. The results revealed that 82% of the indicators were achieved, 14% were partially achieved, and 4% were not achieved. The implementation of these indicators facilitates a structured evaluation and promotes continuous improvement in university extension activities, strengthening the university's positive impact on society. This work provides a replicable model for higher education institutions seeking to enhance their extension processes and community engagement.
References
Abad, D. (2001). Control de gestión: Metodología para diseñar, validar e implantar sistemas de control de gestión en entidades del sector público. Interconed.
ANEAES. (2015). Criterios de calidad para la acreditación ARCU-SUR: Medicina. https://www.aneaes.gov.py/wp-content/uploads/2024/09/Criterios_ARCUSUR_Medicina.pdf
ANEAES. (2023). Matriz de calidad de carreras de grado. https://www.aneaes.gov.py/v2/application/files/7117/0273/9548/Matriz_de_Calidad_de_Carreras_de_Grado_uv_.pdf
Ávila López, L. A., & Zayas Márquez, C. (2020). Gestión institucional de la Universidad Autónoma de Baja California frente a los indicadores de calidad de los rankings globales. Revista EDUCATECONCIENCIA, 26(27). https://doi.org/10.58299/edu.v26i27.262
González Aportela, O., Batista Mainegra, A., & González Fernández-Larrea, M. (2020). Indicadores de calidad del proceso de extensión universitaria en la Universidad de La Habana. Revista San Gregorio, 43, 49-64. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i43.1389
INFOACES. (2012). Informe del Proyecto INFOACES: Indicadores para la evaluación de la calidad en la educación superior en Iberoamérica. https://infoaces.org
Montoya Sotelo, D. (2009). Control de gestión por indicadores para instituciones de educación superior: La búsqueda constante de la calidad universitaria. https://www.webcitation.org/6mrUOazUT?url=http://www.dintransd.com/diego/1.CGPEIS.pdf
Red de Agencias Nacionales de Acreditación (RANA). (2015). Manual de procedimientos del sistema ARCU-SUR. https://acreditacion.unsl.edu.ar/wp-content/uploads/acreditacion_de_carrera/ARCUSUR/Manual%20de%20Procedimiento%20ARCU-SUR.pdf
Secretaría Técnica de Planificación. (2014). Plan Nacional de Desarrollo Paraguay 2030. https://www.stp.gov.py/pnd/wp content/uploads/2014/12/pnd2030.pdf
SINEACE. (2015). Modelo de evaluación de la calidad educativa: Educación superior universitaria. Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa. https://www.sineace.gob.pe
UNESCO. (2015). Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Naciones Unidas. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Martha Isabel Saavedra Mendieta, Hanyi Elizabeth Molas Aquino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores de los artículos son los responsables de la obtención del permiso correspondiente para incluir en su artículo cualquier material publicado en otro lugar. La revista declina cualquier responsabilidad que derive del mismo.
La responsabilidad del contenido de los artículos publicados es de competencia exclusiva de sus respectivos autores, quedando Editora y/o el Comité Científico exentos de todo tipo de responsabilidad.
La Revista Multidisciplinar se reserva los derechos de autor, y la reproducción de los documentos en otros medios impresos y/o electrónicos, de acuerdo con la promoción del Acceso Libre.