IMPLEMENTATION OF A QUALITY MANAGEMENT INDICATORS SYSTEM FOR UNIVERSITY EXTENSION AT THE UNIVERSITY OF THE PACIFIC

Authors

  • Martha Isabel Saavedra Mendieta Universidad del Pacífico; Extensión Universitaria y Vinculación con el Entorno. Asunción, Paraguay
  • Hanyi Elizabeth Molas Aquino Universidad del Pacífico; Extensión Universitaria y Vinculación con el Entorno. Asunción, Paraguay

Keywords:

University extension, evaluation, indicators, quality control, education improvement, higher education

Abstract

The objective of this research is to evaluate university extension activities at the University of the Pacific, ensuring they are effective, relevant, and aligned with national and international standards. The study employed a quantitative, descriptive, and non-experimental methodological design with a cross-sectional approach. Data were collected through document review and the application of 28 indicators across various academic programs. The results revealed that 82% of the indicators were achieved, 14% were partially achieved, and 4% were not achieved. The implementation of these indicators facilitates a structured evaluation and promotes continuous improvement in university extension activities, strengthening the university's positive impact on society. This work provides a replicable model for higher education institutions seeking to enhance their extension processes and community engagement.

References

Abad, D. (2001). Control de gestión: Metodología para diseñar, validar e implantar sistemas de control de gestión en entidades del sector público. Interconed.

ANEAES. (2015). Criterios de calidad para la acreditación ARCU-SUR: Medicina. https://www.aneaes.gov.py/wp-content/uploads/2024/09/Criterios_ARCUSUR_Medicina.pdf

ANEAES. (2023). Matriz de calidad de carreras de grado. https://www.aneaes.gov.py/v2/application/files/7117/0273/9548/Matriz_de_Calidad_de_Carreras_de_Grado_uv_.pdf

Ávila López, L. A., & Zayas Márquez, C. (2020). Gestión institucional de la Universidad Autónoma de Baja California frente a los indicadores de calidad de los rankings globales. Revista EDUCATECONCIENCIA, 26(27). https://doi.org/10.58299/edu.v26i27.262

González Aportela, O., Batista Mainegra, A., & González Fernández-Larrea, M. (2020). Indicadores de calidad del proceso de extensión universitaria en la Universidad de La Habana. Revista San Gregorio, 43, 49-64. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i43.1389

INFOACES. (2012). Informe del Proyecto INFOACES: Indicadores para la evaluación de la calidad en la educación superior en Iberoamérica. https://infoaces.org

Montoya Sotelo, D. (2009). Control de gestión por indicadores para instituciones de educación superior: La búsqueda constante de la calidad universitaria. https://www.webcitation.org/6mrUOazUT?url=http://www.dintransd.com/diego/1.CGPEIS.pdf

Red de Agencias Nacionales de Acreditación (RANA). (2015). Manual de procedimientos del sistema ARCU-SUR. https://acreditacion.unsl.edu.ar/wp-content/uploads/acreditacion_de_carrera/ARCUSUR/Manual%20de%20Procedimiento%20ARCU-SUR.pdf

Secretaría Técnica de Planificación. (2014). Plan Nacional de Desarrollo Paraguay 2030. https://www.stp.gov.py/pnd/wp content/uploads/2014/12/pnd2030.pdf

SINEACE. (2015). Modelo de evaluación de la calidad educativa: Educación superior universitaria. Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa. https://www.sineace.gob.pe

UNESCO. (2015). Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Naciones Unidas. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf

Published

2025-07-13

How to Cite

Saavedra Mendieta, M. I., & Molas Aquino, H. E. (2025). IMPLEMENTATION OF A QUALITY MANAGEMENT INDICATORS SYSTEM FOR UNIVERSITY EXTENSION AT THE UNIVERSITY OF THE PACIFIC. Revista Multidisciplinar UP, 6(1), 24–29. Retrieved from https://revistascientificas.upacifico.edu.py/index.php/Rev_MUP/article/view/838